Kundservice

Support

Här hittar du svar på dina frågor!

Sök

Problem med signalmottagningen - Parabol-tv

<!--td {border: 1px solid #ccc;}br {mso-data-placement:same-cell;}-->

Denna guide är riktad till dig som får upp följande felmeddelande på din skärm: 
”Var vänlig att kontrollera signalmottagning eller signalkvalitet, eventuellt behöver parabolen justeras eller LNB-inställningar ändras."

Får du inte ovanstående felmeddelande utan möts av en svart bild, vänligen se artikeln ”Svart bild”. Får du ett annat felmeddelande eller har en annan fråga? Använd gärna vår sökfunktion för att snabbt hitta aktuell information.

Följ stegen nedan för att ta reda på vad som försämrat signalmottagningen samt hur det åtgärdas:

  1. Kontrollera att det inte är något i vägen framför parabolen som kan störa signalen från satelliten (exempelvis om träd eller buskar vuxit sig höga och skymmer), samt se till att hålla parabolskålen fri från snö vid snöoväder genom att försiktigt torka av parabolen. Även under hårt regnoväder kan signalmottagningen försämras.
  2. Kontrollera att antennkabeln sitter i ordentligt i digitalboxen och att det inte finns något kabelbrott längs vägen.
  3. Kontrollera att antennkabeln sitter i ordentligt i parabolhuvudet och att det inte finns något kabelbrott längs vägen.
  4. Gör boxen strömlös och ta ut antennkabeln. Återanslut strömmen och låt boxen starta upp utan antennkabeln i, avvakta ca 30 sekunder innan du sätter tillbaka kabeln.
  5. Skicka signal till ditt programkort via vår automatiska talsvarstjänst på 08-52508108 eller logga in och skicka signal på Mina Sidor.
  6. Kontrollera dina signalvärden via boxens meny. Vi rekommenderar signalvärden där C/N ska vara minst 13 dB, alltså att stapeln är grön. Har du lägre värden än så behöver du med största sannolikhet justera din parabol. Vi rekommenderar då dig att beställa service utav din parabolutrustning. Du kan beställa service genom att använda förmuläret nedan. Var det mindre än 24 månader sedan du fick en installation har du fortfarande garanti på din installation. Har du inte garanti kostar service 950kr alternativt kan du förlänga ditt abonnemang 12 månader och få service för 495kr. Du kan även se på Mina sidor hur lång bindningstid du har på ditt abonnemang.
Kontakta oss