Logout

NYA FUNKTIONER I DIN VIASAT-BOX

Viasat lanserar nu en förbättrad kanallista och ny design i våra nyare HD-boxar; Samsung 5140, Samsung 7140, Pace 830 (parabol) och Pace 865. Vi har uppdaterat kanallistan i din box vilket innebär att du får rätt kanaler på rätt plats, något som många av våra kunder efterfrågat. Har du HD-box utan HD-paketet kommer du nu även hitta dina kanaler mycket enklare!

Viasat lanserar nu en förbättrad kanallista och ny design i våra nyare HD-boxar; Samsung 5140, Samsung 7140, Pace 830 och Pace 865.

Den största förändringen är att vi uppdaterar boxarna med en s.k. dynamisk kanallista, vilket innebär att kunderna får alla kanaler på rätt plats, något som har varit efterfrågat länge. Den nya kanallistan anpassar sig efter kundens abonnemang, vilket innebär att kunder som har HD-box men inte HD-paketet (HDT) hittar t.ex. TV3 i standardformat på kanalplats 3 framöver (den har tidigare legat på kanalplats 69).

Utöver den förenklade kanallistan så lanserar Viasat även en ny, snyggare design i TV:n, där kanalerna visas vertikalt istället för horisontellt och med grafiska loggor istället för bara text som tidigare. För att få tillgång till de nya funktionerna behöver du stänga av din Viasat-box med fjärrkontrollen. Efter någon minut börjar boxen automatiskt uppdateras. Detta tar ca 20 minuter, sedan kan du titta på TV igen.

Kunder med en inspelningsbar box (Samsung 7140 eller Pace 865) kommer nu även kunna ladda ner appen Viasat Fjärrkontroll till sin iPad eller iPhone och lättare styra sin box, upptäcka och ladda ner filmer och serier samt spela in favoritprogram.

Har du en Samsung 7140-box som är uppkopplad till internet får du dessutom med den nya mjukvaran tillgång till tre nya kanaler; Euronews (kanalplats 40), Al Jazeera (41) och Sky News (42). Om du inte har kopplat upp din box kan du läsa mer om det här.

Nedan hittar du svar på de vanligaste frågorna kring de nya uppdateringarna:

1. VILKA BOXAR FÅR DEN NYA MJUKVARAN?

Först ut med att få den nya mjukvaran var Samsung 5140 och Pace 830 (DTH). Mjukvaran lanseras nu även på de inspelningsbara boxarna Pace 865 och Samsung 7140.

2. MIN FAVORITLISTA HAR ”TAPPAT” KANALER, VARFÖR?

Med den nya mjukvaran så har kanallistan anpassat sig efter ditt Viasatpaket. Om du inte har HD-paketet innebär det att vissa kanaler har bytt plats och därför inte ligger kvar i din favoritlista.

3. HUR GÖR JAG EN NY FAVORITLISTA?

På Viasats hemsida finns en enkel guide till hur man gör en ny favoritlista. Du kan även ladda ner vår nya gratisapp Viasat Fjärrkontroll och med hjälp av den skapa en favoritlista enkelt med drag’n’drop-funktion.

4. VARFÖR ÄR UTSEENDET ANNORLUNDA I MIN TV NÄR JAG BYTER KANAL?

Vi har uppdaterat mjukvaran i Samsung 5140-boxen med en ny, snyggare design som gör det enklare för dig som kund att känna igen och hitta dina favoritkanaler.

5. JAG BRUKAR ALLTID KNAPPA IN 69 FÖR ATT KOMMA TILL TV3 MEN NU ÄR DET SVART I RUTAN PÅ DEN KANALPLATSEN?!

Vi har uppdaterat din Viasatbox så att kanallistan nu anpassar sig efter ditt utbud. Detta innebär att du nu hittar TV3 på kanalplats 3, smidigt va?

6. VAD INNEBÄR UPPDATERINGEN FÖR MIG SOM HAR HD-PAKETET?

För kunder som har HD-paketet innebär uppdateringen att de kommer att se en ny grafik i TV-rutan. HD-kanalerna ligger sedan tidigare på rätt plats så uppdateringen innebär ingen förändring i favoritlistan om du har HD-paketet.

7. BEHÖVER JAG GÖRA NÅGOT FÖR ATT FÅ DEN NYA MJUKVARAN?

Du behöver starta om din Viasatbox för att få den nya mjukvaran.

8. HUR LADDAR JAG NER APPEN VIASAT FJÄRRKONTROLL?

Viasat Fjärrkontroll-appen finns i dagsläget tillgänglig på telefoner och surfplattor med iOS-mjukvara (Apple). Har du någon av Viasatboxarna Samsung 5140, Samsung 7140, Pace 830 och Pace 865 så kan du enkelt göra en favoritlista direkt i appen och sedan styra din Viasatbox med hjälp av din surfplatta eller telefon om de är uppkopplade till samma nätverk. Klicka här för mer info.

9. DET STÅR ”KANALEN EJ TILLGÄNGLIG” NÄR JAG SKA TITTA TV, VAD BEROR DETTA PÅ OCH HUR LÖSER JAG DET?

Om du får upp meddelandet ”Kanalen ej tillgänglig” så beror det på att du står i en favoritlista. Om du har HD-box men inte HD-paketet kan vissa av kanalerna i din favoritlista ha påverkats. Gör en ny med hjälp av instruktionerna på vår hemsida alternativt gå ur favoritlistan (Meny > Alla kanaler > Ok) och hitta kanalerna på rätt plats.

Arkiv